V hlavním městě se loni vyměnilo přes 45 tisíc světelných zdrojů a nesvítivost se stabilně drží pod 1 procentem. Co dalšího se v pražském veřejném osvětlení v roce 2019 povedlo?
Nesvítivost veřejného osvětlení pod hranicí 1 procenta
„Hlavní město před dvěma lety rozhodlo o založení vlastní společnosti na správu veřejného osvětlení (dále VO) a postupně se ukazuje, že to byl krok správným směrem. Poruchovost a průběžná nesvítivost VO je rok od roku nižší,“ uvedl radní pro oblast správy majetku HMP Jan Chabr s tím, že před vznikem městské společnosti Technologie hlavního města Prahy (dále „THMP“) se nesvítivost na 135 tisících stožárech VO v Praze pohybovala v intervalu 2 až 5 procent a v loňském roce ji už THMP držela stabilně pod hranicí 1 procenta.
Projekt obnovy kabelové sítě umožní vznik až 3 tisíc nabíjecích míst pro elektromobily
THMP ve spolupráci se společností PREdistribuce zahájila v roce 2019 připravu společného projektu synergické obnovy kabelové sítě pražského VO a kabelů distribuční sítě. Současná kabelová síť má omezenou výkonnovou kapacitu a proto může být využívána pouze pro účely veřejného osvětlení. Podle předsedy představenstva THMP Tomáše Jílka výměna umožní využití sítě nejen pro napájení stožárů veřejného osvětlení, ale i pro budoucí dobíjení elektromobilů. „V následujících letech dojde ke společné obnově přibližně 300 kilometrů kabelové soustavy. V budoucnu pak bude možné rychle osadit nadzemní části modernizovaného vedení nabíječkami a Pražané si budou moct nabíjet elektromobily přímo ze stožárů VO. Projekt předpokládá vznik až 3 tisíc nabíjecích míst pro e-mobilitu napájených ze stožárů VO,“ upřesnil.
První ucelená koncepce pražského veřejného osvětlení
V loňském roce vedení hlavního města souhlasilo s vypracováním vůbec první ucelené koncepce pražského veřejného osvětlení. Ta má za cíl zhotovit podrobný přehled současného stavu VO a zpracovat plán jeho obnovy a modernizace. Součástí dokumentu bude i definování technických standardů pražských svítidel či nové kompletní zatřídění pražských komunikací a to i s ohledem na možné snižování intenzity osvětlení v noci, tedy tzv. dynamické svícení. „V poslední fázi projektu všechny datové výstupy přizpůsobíme softwarovému vybavení tak, aby byly využitelné jak pro potřeby Magistrátu hlavního města Prahy, tak pro informační systém THMP,“ popsal plány Tomáš Jílek s tím, že realizace celého projektu bude trvat 2,5 roku.
V Praze se loni vyměnilo přes 45 tisíc světelných zdrojů
Kromě havarijního servisu v plně 3směnném provozu po 7 dní v týdnu provádí THMP i intenzivní preventivní výměnu vysokotlakých sodíkových výbojek, které jsou dnes v Praze hlavním světelným zdrojem. Během roku 2019 jich společnost vyměnila více než 45 tisíc. Při průměrné životnosti 5 let se tak během 3 let nové výbojky objeví na všech stožárech pražského VO.
Nové dispečerské pracoviště bude sloužit i městskému kamerovému systému
„Na konci loňského roku jsme zprovoznili na ploše téměř 200 m2 jeden z nejmoderněji vybavených dispečinků pražských městských společností. Aktuálně má na starosti monitoring a odstraňování závad pražského VO, je však dimenzován s ohledem na budoucí rozvoj společnosti,“ přiblížil radní Jan Chabr a doplnil, že nový dispečink bude sloužit i správě městského kamerového systému, kterou společnost THMP od letošního ledna postupně přebírá. Do budoucna by mohly přibýt i některé dopravní agendy, jako je úsekové měření rychlosti či správa a servis technologií v tunelovém komplexu.
V Michli vzniká další výjezdové středisko
THMP systematicky buduje materiální a personální základnu umožňující nejen zlepšení stavu pražského VO a zachycení havarijních stavů, ale zejména plánovaný rozvoj. Podle Tomáše Jílka má dnes společnost THMP přes 150 kmenových zaměstnanců, z toho je více než 60 % terénních pracovníků, elektromontérů a specializovaných techniků. „V loňském roce jsme zahájili práce na druhém výjezdovém středisku v Praze-Michli. To nám umožní zkvalitnění servisu pro občany, zkrácení dojezdových časů na místo závady, ale také dostatečné kapacitní vybavení pro převzetí dalších technologií hlavního města. Dokončení a uvedení do plného provozu plánujeme letos v březnu,“ dodal.
Boji s černou reklamou pomáhají speciální nátěry
Každý rok jsou v Praze odstraněny desetitisíce černých výlepů ze stožárů veřejného osvětlení. Kromě toho, že se ve veřejném prostoru nachází tato reklama nelegálně, působí nemalé poškození městského majetku. „Proto jsme v loňském roce zahájili aplikaci tzv. antiplakátovacích nátěrů na stožáry VO. Ty nanášíme především v místech, které byly na základě historických zkušeností k nelegálním výlepům zneužívány nejčastěji. V roce 2019 jsme v rámci první etapy nátěry aplikovali celkem na 1 200 sloupů VO, letos jich bude více než 800,“ přiblížil boj s černou reklamou Tomáš Jílek.